jueves, mayo 22, 2014

ALEXANDER NEVSKY



Títol original: Alexander Nevsky (1938) 112 min.Unión Soviética (URSS). Director: Sergei M. Eisenstein: Guió: Sergei M. Eisenstein & Piotr A. Pavlenko; Música: Sergei Prokofiev; Fotografía: Eduard Tissé (B&W)

Sinopsis: Segle XIII. Al 1938, després d'una dècada sense estrenar cap pel · lícula, Eisenstein va tornar a rodar una altra obra mestra: un relat èpic sobre el príncep Alexander Nevsky, que va defensar victoriosament el nord de Rússia de l'atac dels teutons: la batalla es va lliurar sobre la superfície gelada del llac Peipus. També va haver de fer front a la invasió de Rússia per l'exèrcit mongol dirigit per Gengis Khan. La pel · lícula es va rodar per encàrrec de Stalin per aixecar els ànims del poble rus davant un possible atac de l'Alemanya nazi. Va desaparèixer dels cinemes un any després després de la signatura del Pacte Molotov-Ribbentrop (pacte de no agressió entre la URSS i el règim nazi). La música és una cantata de Prokofiev.



No havia vist Alexander Newsky fins dilluns passat i és una llàstima perquè la pantalla gran me la hauria mostrat en la seva dimensió. No diré si és una gran pel · lícula ja que li suposo una abundant bibliografia i amb ella opinions diverses. La meva, com sempre, és la del que sóc, un espectador.
Hem vist una epopeia que va ser important en la història i en la de Rússia especialment. El líder carismàtic guia a tots els estaments d'un país, i els uneix, enfront d'un enemic. Exèrcit, nobles i camperols lluiten units i derroten les forces del mal. Aquests de blanc i els bons de negre. Tot desemboca a la batalla del llac gelat on veiem el millor de la pel · lícula, la perfecta combinació de càmeres, estratègies militars en línies i figures captades per elles i música original de Prokofiev que sobretot en aquesta batalla està fantàsticament coordinada amb l'acció. Segurament aquesta batalla serà font d'inspiració de moltes pel · lícules. Combinació d'elements com l'amor pur que uneix i separa els dos protagonistes, personatges de comèdia abans i durant la batalla i sobretot el "líder indiscutible" que els dirigirà amb valor, entrega i intel · ligència. Per descomptat que la figura del líder és la de Stalin tan important aquells anys, de manera que la pel · lícula pot ser d'encàrrec o tribut personal del director.
 
 Paco

 
Alexander Nevsky (1938)

El cinema és un allau d’emocions o ho hauria de ser, hauria de ser capaç de fer-te plorar, riure i pensar, pensar en aquella escena que t’ha impactat fins al punt que anys després encara la recordes.

Els genis sempre romanen a través de les seves obres i aquesta d’avui, d’Alexander Nevsky, és una bona prova d’això, obra mestra al meu entendre per vàries raons, algunes de les seqüències son inoblidables.

Estem parlant d’un espectacle pur, acció, èpica, drama, aventures, història, guerra i fins i tot pinzellades d’humor, per exemple en alguns personatges com els pretendents.

És clar que sempre es podrà dir que aquesta obra va ser per encàrrec i que ideològicament pot semblar en determinades escenes, propaganda política, però els seus encerts són molt més grans que el que es pugui pensar en contra.

El resultat és una conjunció d’imatge i so que transmet a la pel.lícula una força sobrecollidora, gairebé estem veient un espectacle operístic.

La fotografia, d’Eduard Tissé (“Octubre”, 1927), col.laborador habitual d’Eisenstein, en B/N, combina primers plans extrems, un muntatge àgil, plans generals horitzontals, anàlisi psicològic de rostres, escenes conmovedores (paisatge després de la batalla), una seqüència magistral d’una batalla en un llac i d’altres com l’escena de l’assassinat del nen, per exemple.

El que en un principi havia de ser un film-advertència es converteix en una simfonia audiovisual arrebatadora, d’una bellesa plástica difícil de superar. Mestre del ritme i del muntatge, Eisenstein torna a donar lliçons en cada seqüència.
El cromatisme serveix per distinguir als teutons (blanc) dels rusos (negre atenuat), l’exèrcit alemany es representa com una unió d’éssers perversos, mesquins, sense ànima com una màquina d’assassinar sense cor. Per una altra banda el poble rus es valent, generós, amb soldats vençuts però implacable amb els dirigents teutons.
És una obra culminant del cine, una pel.lícula que l’art ha superat a l’aspecte purament panfletari.

És cine.

Javier
_________________________________


No hay comentarios: