- Repartiment: Peter Lorre, Otto Wernicke, Gustav Gründgens, Theo Lingen, Theodor Loos, Georg John, Ellen Widman, Inge Landgut
El personatge principal de M, un assassí entre nosaltres
és un criminal que té aterrida a tota una ciutat. Ha acabat amb la vida
de diverses nenes innocents i la societat està farta que no el capturin.
Això fa que la policia augmenti la seva vigilància i comencin les
batudes diàries a bars nocturns dels barris baixos, impedint
desenvolupar l'activitat de l'hampa, ja que es veurà perjudicada amb la
intromissió de la Llei en el seu àmbit de treball. D'aquesta manera, una
banda organitzada decidirà acabar amb el dolent, reclutant a diversos
captaires de la ciutat i situant-los en diferents zones amb la intenció
que vigilin a qualsevol sospitós que s'apropi a les nenes.
Estudio Fritz Lang
M. El vampir de Düsseldorf . Havia vist fragments de la pel·lícula però no sencera . Ara que l'he vist puc opinar amb molt de respecte . El guió és molt original perquè des del primer moment coneixem l'assassí . Actualment a la majoria de pel·lícules no revelen la seva identitat per tenir-nos pendents de la pantalla . Aquí tenim el drama de l'assassí d'una banda i el de la societat per un altre, on incloem la policia i el gremi dels lladres. Venint
del cinema mut al utilitzar la melodia xiulada és una idea esplèndida,
els picats i contrapicats i les llums i les ombres, que reforcen
l'acció, puc endevinar que eren una novetat en aquell moment . El tema del judici
popular al qual Lang tornarà en la seva etapa americana és encara actual. No crec que critiqui la policia ja que els seus passos van gairebé a l'una amb els del "gremi". És mentalment responsable ? Aquest és el debat en els casos que veiem avui a les televisions, revistes i diaris. És una gran pel·lícula d'un director debutant en el cinema sonor i que va crear escola i història en el cinema . Parlem . Paco
_____________________________________________
Un maníac recorre els carrers de Dusseldorf assassinant nenes i causant el pànic entre la població, sobretot entre mares i pares amb filles petites.
_____________________________________________
Un maníac recorre els carrers de Dusseldorf assassinant nenes i causant el pànic entre la població, sobretot entre mares i pares amb filles petites.
Aquest és el punt de partida on el director alemany Fritz
Lang ens donarà una mostra més del seu excel.lent nivell com a director i
guionista entre els que es trobava també la seva dona Thea Von Harbou.
Aquesta pel.lícula la veig com un antecedent del que
després seria l’estil de “cine negre”, podem observar reunions de l’hampa en
llocs plens de fum, policies de “dubtosos mètodes”, els clarobscurs envolten
tota l’atmòsfera, i les ombres adquiriesen una gran potencia expresiva així com
també la música en especial la famosa melodia del xiulet que ens avança que es
va a produir un assassinat.
També abunden els primers plans de les cares, així com els
picats i contrapicats, que generen sensació de vertigen. L’ambient per el que
es mouen els personatges és opresor i asfixiant, amb profusió d’escales en les
quals no es veu el final i de carrers estrets i mal il.luminats, tot això
ambientat en una societat força miserable, depriment i que semblava avançar
l’arribada al poder del Partit Nacionalsocialista.
“M, el vampir de
Dusseldorf” és una pel.lícula plena de metàfores, els assassinats no es mostren
en tota la seva crudesa, sino que són suggerits.
Un dels temes que obsessionaven a Lang i que seguirà en la
seva etapa americana, la justicia, i ens ensenya un debat ètic, un malalt
mental irrecuperable i si veiem que cap tractament mèdic pot anul.lar la seva
set de sant, en conseqüència no pot viure en societat i es mereix ser eliminat.
Per una altra banda, tota persona es mereix un judici just i l’estat no pot
posar-se a l’altura d’un criminal. El director pren partit per la legalitat
mitjançant l’advocat defensor i nosaltres?
Això ja ho deixo per el debat a classe.
Javier
No hay comentarios:
Publicar un comentario