DIRECTOR: Satyajit Ray GUIÓ: Satyajit Ray MÚSICA:Ravi Shankar FOTOGRAFÍA: Subrata Mitra REPARTO: Kanu Bannerjee, Karuna Bannerjee, Pinaki Sengupta, Smaran Ghosal, Santi Gupta, Ramani Sengupta, Ranibala, Sudipta Roy PRODUCTORA: Epic Productions
PREMIS 1958: 2 nominacions al BAFTA: Millor pel·lícula, Millor actriu extrangera (Karuna Bannerjee).
1957: Venecia: Lleó d'Or.
1957: Venecia: Lleó d'Or.
SINOPSIS Relata la joventuit d'Apu en Benarés, el seu desig d'independitzar-se i estudiar a Calcuta per a poder portar una vida diferent a la que han conegut els seus pares. Segón film de la "Trilogía de Apu".
La trilogia d'Apu
La Trilogia d'Apu
Satyahit Ray
Hola sóc la Meritxell, alumna del curs de la Casa Elizalde. En primer
lloc comentar el meu total desconeixement sobre el cinema de Ray. La
primera part del film se m'ha fet lenta i pesada, tenia la sensació de
que no passava res,quan el personatje és fa adolescent se m'ha fet més
digerible. Suposo que els personatges no mostren obertament les seves
emocions clarament com en el cinema americà, per exemple amb films com
"El apartamento" de Billy Wilder o El ladrón de bicicletas, suposo que
són mons diferents i que la cultura hindu la trobo llunyana,o potser és
la manca de costum a aquest tipus de cinema. m'ha costat molt entrar a
la pel-licula i no dubto que sigui una obra mestra, pero jo m'he
avorrit.
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Soy
Ramón Sol. Un par de comentarios a lo que decía Meritxell.
-Efectivamente,
la película es lenta, como buena parte de las películas de cine
asiático que yo he visto, y conste que he visto poco (pienso, por
ejemplo, en Esperando
amar, del hongkonés
Wong Kar-Wai, una de mis películas favoritas). Pero eso no debería
ser obstáculo para disfrutar de los valores que tiene una película
como Aparajito
una vez que te has acostumbrado al ritmo en que se desarrolla la
historia en el Benarés de los años veinte. Cierto que en la
película hay largos silencios, pero quizá podríamos aplicar aquí
lo que decía no se quién: “Debemos aprender a ver qué pasa
cuando (aparentemente) no pasa nada”.
-Me
ha gustado especialmente la contraposición entre tradición y
modernidad, que para mí es uno de los grandes temas de la película.
La tradición,
personificada sobre todo por la madre, que no quiere perderle y se lo
recrimina en la escena del enfrentamiento entre ambos (cuando le da
una bofetada): “Tu padre era sacerdote, ¿y tú quieres ser
virrey?”. Y la modernidad,
representada por sus deseos de ampliar horizontes: Apu es un
adolescente curioso e inteligente que lee biografías de grandes
personajes (entre ellos el descubridor Livingstone; recordemos que
Apu se disfraza en una ocasión de salvaje africano: también él
quiere ir a descubrir mundo) y que tiene su fetiche en la esfera
terrestre que le acompaña continuamente. También el tren, con una
presencia notable, me parece un signo de modernidad.
-De
todas maneras, no creo que Apu quiera renunciar a los valores de la
tradición; simplemente quiere ir más allá, a estudiar en Calcuta,
porque el mundo de la aldea se le ha quedado pequeño. Seguramente
hay una escena, espléndida, que resume esto: cuando él vuelve a su
casa y se encuentra con que su madre ha muerto, llora amargamente,
pero lo hace debajo de un árbol centenario que tiene unas raíces
inmensas, como si fuera una metáfora de que los valores de la
tradición siempre estarán con él.
-Me
ha encantado la interpretación muy matizada de la madre. En cambio,
me ha decepcionado la música de Ravi Shankar, que tiene poca
presencia, salvo quizá en una escena que muestra los progresos del
Apu adolescente en la escuela y en la que todo se acelera, como si
fuera un símbolo del futuro mucho más complejo que le espera.
Ramón
Sol
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Una vegada més gràcies per acostar-me a una altra gran pel · lícula. No l'havia vist encara i sí tenia notícies d'ella. Els successius canvis de la família i, sobretot, del protagonista el porten dels ambients "rurals" i familiars cap al futur, que és a la gran ciutat. Com tu vas dir la narrativa és de tall clasic i comprensible per a un occidental. Els costums ens són estranys però la relació entre ells podria haver succeït al nostre país i amb les nostres gents. Mai ens presenta un ambient rural atractiu i "ecològic" cal sortir-ne per prosperar i canviar la vida, i això només ho aconseguirà a Calcuta. Se separa de la mare, que el vol amb ell però també ho vol amb un altre futur. Vés! ... I no tornis li deien el protagonista de Cinema Paradiso. L'egoisme de la joventut deixa de costat a la mare i les arrels. Aquesta història no es pot comptar millor. Una meravellosa pel · lícula.
Paco Dobaño
1 comentario:
Hola sóc la Meritxell, alumna del curs de la Casa Elizalde. En primer lloc comentar el meu total desconeixement sobre el cinema de Ray. La primera part del film se m'ha fet lenta i pesada, tenia la sensació de que no passava res,quan el personatje és fa adolescent se m'ha fet més digerible. Suposo que els personatges no mostren obertament les seves emocions clarament com en el cinema americà, per exemple amb films com "El apartamento" de Billy Wilder o El ladrón de bicicletas, suposo que són mons diferents i que la cultura hindu la trobo llunyana,o potser és la manca de costum a aquest tipus de cinema. m'ha costat molt entrar a la pel-licula i no dubto que sigui una obra mestra, pero jo m'he avorrit.
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