Itàlia, 1948
Direcció: Vittorio De Sica
Guió: Cesare Zavattini, Adolfo Franci, Gerardo Guerrieri, Oreste Biancoli, Suso Cecchi D'Amico, Vittorio De Sica
Actors: Lamberto Maggiorani (Antonio Ricci), Lianella Carell (Maria Ricci), Enzo Stajola (Bruno Ricci)
Fotografia: Carlo Montuori; Escenografia: Antonio Traverso; Música: Alessandro Cicognini; Muntatge: Eraldo Da Roma; Durada: 92’
Lladre de bicicletes narra la història d’Antonio, un home que porta dos anys a l’atur quan li ofereixen feina per enganxar cartells amb la condició que tingui bicicleta. Com que la seva bicicleta està empenyorada, ell i la seva dona Maria decideixen vendre’s els llençols per recuperar-la. Però el primer dia de feina, mentre enganxa un cartell, a Antonio li roben la bicicleta.
En aquest vídeo es comenta el final que en la seva estrena a Espanya va afegir una veu off que afegia una moralina que l'obra original no tenia
Esperem les vostres opinions:
ARTIFICIS DE LA POSADA EN ESCENA REALISTA EN “LADRI DE BICICLETTE”
En1949, André Bazin escriu un dels seus texts antològics, aquesta vegada a la revista “Esprit” on dedica el seu sagaç enginy al film neorealista “Ladri de biciclette”. En aquell article Bazin considera el film com un dels manifestos cinematogràfics que marquen el que hauria de ser el futur del cinema, en el seu camí cap a la representació de la realitat. Bazin veia en el film un “cinema pur”, il·lusió estètica perfecta de la realitat. Està clar que per a Bazin, aquests models estaven enfrontats als models narratius del cinema clàssic nord-americà de Hollywood. Bazin parlava del film com l’exemple d’un cinema sense posada en escena.
Molt temps després, l’autora Kristin Thomas, amb l’ajut que significa el pas del temps, contradiu el pensament bazinià i analitza el film de De Sica considerant-lo com una altra de les possibilitats de representació que disposa el cinema i que, per tant, no pot escapar de la natura eminentment artificial de l’obra de Vittorio De Sica.
Aquestes dues postures ens haurien de fer pensar sobre quina és l’estètica neorealista, quins són els elements de la posada en escena que reforcen la idea de realisme i quins són aquells altres que, malgrat tot, fan referència als models de representació clàssica.
Només esmentaré alguns, que espero podrem discutir en classe:
Procediments estètics propis del neorealisme que reforcen el sentiment de realitat:
El tractament del temps. Veurem com s’estructuren els tres dies de la narració. Les el·lipsis de continuïtat i la seva durada.
El treball amb els actors
La importància dels planos generals
Pel contrari, i en franca contradicció amb l’anàlisi bazinià:
La utilització del primer plà
El muntatge dramàtic
El treball d’enquadrament en algunes seqüències
Tot plegat, de l’anàlisi contrastat entre estètica neorealista i presència d’elements de la posada en escena del cinema clàssic basarà la Nostra classe de demà
julio
____________________________________________________
Vuelvo a ver "Ladrón de bicicletas", pero ahora, como sugiere Julio, fijándome en qué es lo que hace el director en cuanto a uso del lenguaje cinematográfico para conseguir contar una historia y obtener una determinada reacción del público.
Para empezar he de decir que De Sica, en anteriores visionados de la película, consiguió "engancharme" a la historia y no dejarme indiferente una vez acabada la proyección.
¿Y cómo me "engancha" a la historia? Con una mezcla de documental y dramatización. El documental le consigue dar un tono de realidad innegable, pero que sería imposible mantener hasta el final sin incluir la historia de los protagonistas. Y digo los protagonista ya que me parece tan protagonista el padre como el hijo. Y esto, que haya dos protagonistas, ayuda también a engancharnos. Probablemente, cuando vi la película con unos 20 años me interesé más por la historia del robo y la búsqueda de la bicicleta. A estas alturas me interesa más lo que se cuenta de la relación entre el padre y el hijo que la propia trama de la película; podríamos cambiar el robo de la bicicleta por un desahucio o por cualquier otra complicación similar y probablemente todo seguiría funcionando.
¿Por qué no me deja indiferente? Pues por qué consigue que me identifique con los protagonistas. Que sea él elegido entre todo un grupo de gente que espera un trabajo y acabe la película integrándose de la mano de su hijo en otra masa de personas hace que sienta que la historia que se cuenta no es nada del otro mundo, que un día le toca a uno vivir algo como eso y al otro le puede tocar al que anda 20 pasos más atrás por una de las calles que salen en la película. Y luego que temas como la desesperación, la vergüenza, la tentación de robar, el orgullo, etc. que se plantean son de carácter universal.
Paro aquí. Mejor no entrar con más detalle en el asunto. Lo hacemos juntos charlando en clase.
Josep Manuel Izuel.
___________________________________________________
LLadre de biciletes. Postguerra italiana. Plans generals sobre una Roma desvastada i arruinada. Tot començant a recuperar-se. Plans com el de la Taverna on pare i fill menjen pà amb motzarrella. S'apropa al marxisme quan mostra la diferència brutal entre rics i pobres. Mostrant la vida cotidiana de l'extrema pobresa moral i física després d'una dictadura i una guerra infernal. Em fa recordar Roma, citta aperta de Rossellini.
Però també em recorda la situació actual d'una societat en crisis moral i física.
Escenes com la del nen pixant. O la del nen a al pont. La escenes de l'esglesia em fan pensar que res es permanent, res perdura.
Tot cambia cada dia. Retrata la pobresa com un cercle vicios. Però també els plans generals donan vida, moviment, alegría de viure, com tambè molta tristeza buscant la bicicleta. I l'escena final i el dubte i el cercle vicios.
La manera en que esta filmada amb fascina i el guio amb fa venir ganes d'escriure.
Xavier
________________________________________________________
El recuerdo que tenía de "Ladri di biciclette" era el de una película que me impresionó por cómo plasmaba la miseria material de la Italia de la posguerra, de una forma "desgarradora", como debía transcurrir la vida de la masa social de aquella época, con detalles como la cola de parados esperando el trabajo que fuese, o cómo se abastecían de agua acarreando cubos desde la fuente (yo recuerdo esto de mi infancia en el pueblo de mis padres).
En mi segundo visionado me he sorprendido al observar una puesta en escena muy peculiar a lo largo de toda la película: el "desfile constante" de esa masa social. Grupos circulando por las calles, la cámara que recoge a un grupo desde que entra en el encuadre hasta que desaparece por la esquina o al final de la calle. El desfile de bicicletas desde que aparecen hasta que se pierden en la distancia. La masa humana viniendo hacia nosotros a la salida del partido de fútbol. La escena en que aparece Antonio con su hijo seguido por el grupo que los increpaban tras el encuentro con el presunto ladrón, desde que aparecen los protagonistas solos en la distancia al doblar la esquina, y a los pocos segundos aparece "desfilando" el grupo que les sigue. Es como si ese constante "desfile" reflejara el propio fluir de la vida.
Y como contrapunto a este "movimiento", dos escenas que nos invitan a pararnos y reflexionar. La primera es el refugio de la lluvia debajo del alero de la casona, larguísima escena que parece decirnos que de vez en cuando hay que detenerse, quizás a dejar que pase el "chaparrón" que nos azota. Una segunda escena que nos invita a detenernos es cuando padre e hijo se sientan en los escalones del puente, cansados y apesadumbrados.
Este desfilar constante de gente me sugiere una visión del continuo fluir de la existencia, de que aunque la vida puede ser muy dura, prosigue, y hay que continuar para ver que nos depara a la vuelta de la próxima esquina.
Aurora
No hay comentarios:
Publicar un comentario