PERROS DE PAJA
DIRECTOR: Sam Peckinpah; GUIÓ:David Zelag Goodman & Sam Peckinpah (Novela: Gordon M. Williams); MÚSICA: Jerry Fielding; FOTOGRAFIA: John Coquillon; REPARTIMENT: Dustin Hoffman, Susan George, David Warner, Peter Vaughan, T.P. McKenna, Del Henney, Sally Thomsett, Peter Arne, Colin Welland
Ultraviolència, feixisme? – Representació d’una violència inherent a les societats humanes? Justificació de la violència quan un home es situat davant una situació extrema?
De tot això, de la representació de la violència en el cinema, especialment en el dels EUA, reflexionarem el proper dia de classe. I de quins recursos cinematogràfics fa us en Sam Peckinpah per reflectir aquesta atmosfera de violència? Fixeu-vos en el muntatge desorientat, en la dosificació de la intensitat i dels moments de clímax, que es van superant els uns als altres, de l’ús de l’slow motion (la càmera lenta). El resultat és una pel·lícula formalment desequilibrada d’incerta moralitat. O no?
Sam Peckinpah reconeix la influència d’aquesta frase del filòsof xinés Lao-Tse:
“Ni el cielo ni la tierra muestran benevolencia: tratan a las cosas del mundo como si fueran perros de paja. Tampoco el sabio es benevolente; trata a las personas como si fueran perros de paja”
Lector de les obres de Robert Ardrey com “African Genesis”; The territorial imperative” o “The sotial contract”, aquestes lectures són el punt de partida d’una interpretació antropològica de l’home que intenta explicar el costat violent de la natura humana. Com per exemple, l’instint basat en la protecció del seu territori i de la seva lar davant una invasió. “L’home és violent per natura i ha d’aprendre a viure amb això i controlar-ho si vol sobreviure.”
En aquest sentit us convido a analitzar l’última frase del film, que conviu amb l’ambigüitat general del relat.
Criticada negativament a la seva estrena, l’aparició d’un l’article de Charles Barr a la revista Screen titulat “Perros de paja, La naranja mecánica y la crítica” va situar en un altre òrbita aquesta obra de S.Peckinpah.
Robert Ardrey, després de llegir una entrevista a Sam a Playboy li va escriure una carta:
“Siento no poder hacer ningún comentario significativo sobre la entrevista de Peckinpah, porque no he visto ninguna de sus películas. Sí que he sentido curiosidad por ellas, pero al vivir en el extranjero, tengo pocas oportunidades de verlas a no ser en su versión doblada, lo cual detesto.
Sí que hay un punto importante en el que le apoyo firmemente: hasta que tengamos el valor de apreciar la realidad humana en su totalidad, tenemos pocas posibilidades de mejorar la condición humana. Esta ha sido la idea que ha servido como inspiración para la totalidad de mi obra, una idea que, por lo que se, no ha calado muy hondo entre los editores de “Playboy”. Una parte de esa realidad humana consiste en nuestra propensión a la violencia, algo que aparece en toda la historia de la humanidad, desde los muros de Jericó hace 9000 años hasta el periódico de hoy. Confío en un futuro en el que el hombre acepte el conflicto que existe en cada corazón. No confío para nada en un futuro dominado por aquellos que son tan sentimentales o tan cobardes, tan lobotomizados o tan marcados por el dogma ideológico que no tienen otro recurso que el grito sin sentido de “fascista” cuando se les mencionan verdades incómodas. Puede que Peckinpah exagere, pero también lo hacía Eugene O’Neil. También yo lo hago a veces cuando tengo que defender lo que me parece que es la verdad. Porque esa exageración sería un error sino nos enfrentásemos a la gruesa coraza de la sofistería contemporánea”
JL
En definitiva: el ser humano no es violento, ni las guerras inevitables.
Xavier
Però al llarg de la pel·lícula anem veient com el personatge del Dustin Hoffman es va transformant fins que en les escenes finals es veu obligat a lluitar per la seva supervivència.
Crec que és una pel.licula que no pot deixar indiferent per la seva tensionalitat, (saps que en qualsevol moment pot passar-ne alguna), la paciència del protagonista (home tranquil, que busca la pau...) es va acabant. Ajuda molt, segons el meu entendre, els aspectes cinematogràfics; penso que alguns dels primers plans enfatitzen encara més aquesta càrrega humana de la violència, estan molt bé.
Crec que el comentari final, que pot donar lloc a diverses interpretacions, es la pròpia reflexió del
protagonista de no entendre com pot haver arribat a aquest extrem, es fa creus de la societat, del món on viu, de la falta de solidaritat (també de la seva dona al no voler defendre al necessitat...).
En fi, pel.licula "durilla" però que em va fer reflexionar.
Salutacions
Enric Longaron
No hay comentarios:
Publicar un comentario